Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Eline Loef - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Eline Loef - WaarBenJij.nu

Panama

Blijf op de hoogte en volg Eline

22 Februari 2020 | Panama, Panama-stad

Kennen jullie het stukje van Jochem Meyer met de Bonaire meneer?
Nou je raadt het nooit, ik heb dit dus letterlijk meegemaakt op het vliegveld van Cartagena. Hoewel Cartagena toch een aardig vliegveld is, had ik bij het inchecken dezelfde meneer als bij de paspoortcontrole. En wie stond er bij het boarden? Precies, weer die meneer! Het kan dus echt…

Omdat ik al om 06:50 uur naar Panama vloog, was ik al om 9 uur in het hostel. Ik had dus nog een volle dag om dingen te doen! Ik ben begonnen met een wandeling in het Metropolitan National Park. Dit is een tropisch bos van 232 hectare in Panama City. Wat een diversiteit een planten en bomen! (al bleek dit later nog niks te zijn met de andere hikes die ik heb gedaan). Ik mocht gratis naar binnen, omdat er kennelijk een één of ander evenement gaande was. Na een wandeling van een paar kilometer kwam ik uit bij een uitzichtpunt waar ik een prachtig uitzicht had over de skyline van Panama. Onderweg ook nog aapjes gezien. Helaas geen luiaard… Die beesten schijnen ook daar in het bos te zitten. Maar ja, je kan niet alles hebben he? Ik had al gratis entree en apen ;)

Daarna ben ik naar het Panamakanaalmuseum geweest. Het museum gaat over de geschiedenis van de bouw van het Panamakanaal (verrassing :)) Voordat er een kanaal was, werden de goederen door de jungle vervoerd. Dit ging te voet. De goederen kwamen met boten aan. De slaven moesten die boten uit elkaar halen, door de jungle sjouwen en aan de andere kant weer in elkaar zetten, zodat de goederen weer verder over het water konden worden vervoerd. Later kwam er een spoorweg. Nog weer later kwam een Fransman op het idee om een kanaal door Panama te graven. Zijn doel was een kanaal op zeeniveau, dus zonder sluizen. De Fransen hebben echter hun poging om dit te realiseren moeten staken, onder andere omdat veel arbeiders aan Malaria en gele koorts overleden, er door een aardbeving grote schade was opgetreden en vanwege geldgebrek. Uiteindelijk hebben de Amerikanen het werk ‘afgemaakt’. De Amerikanen besloten niet om een kanaal op zeeniveau aan te leggen, maar om de rivier te gebruiken en sluizen aan te leggen en op die manier de Caribische Zee en de Grote Oceaan te verbinden. Inmiddels had een arts ontdekt dat Malaria door een mug werd overgedragen, waardoor er een stuk minder doden vielen. Uiteindelijk is het kanaal overgedragen (verkocht) aan Panama. Inmiddels wordt er gewerkt aan een uitbreiding van het kanaal, waarbij bredere schepen door de sluizen kunnen. Dit is uiteraard een korte samenvatting en doet eigenlijk te kort aan de hele geschiedenis.

Ik ben de dag geëindigd bij het Mola museum. Dit is een klein museum waar kort wordt verteld over Guna-stammen. Mijn tweede dag in Panama City was een maandag. En in Panama city is bijna alles op maandag dicht. Geen enkel museum in de stad was open. Ik ben toen naar een IMAX Film gegaan (die zit bij de Miraflores locks) over het Panamakanaal. Daar vielen de laatste puzzelstukjes op hun plek. Het museum was namelijk soms een beetje onoverzichtelijk/onduidelijk. Ook zag je in de film mooie beelden over de werking van de sluizen. Omdat verder alles dicht was op maandag, heb ik de bus gepakt naar Boquete. Ik had namelijk gelezen dat je daar mooi kon hiken. Na 5 uur in de bus te hebben gezeten, stonden we opeens in the middle of nowhere stil. Er werd niks gecommuniceerd. Uiteindelijk liep iedereen de bus uit, dus ik maar volgen. Toen ik ging vragen of er iets aan de hand was, kreeg ik te horen: nee nee nee. Hmm juist ja. Na een tijdje gingen we weer de bus in: continuar werd er gezegd. Maar na ruim een half uur reden we nog niet. Uiteindelijk sprak ik een andere backpacker die zei dat iemand een brandgeur had geroken. Na ruim driekwartier gingen er weer mensen de bus uit. Ik denk, ik ga maar weer even kijken. Uiteindelijk zag ik dat een lokaal busje was aangekomen dus ik dacht: overstappen! Geen idee namelijk wanneer deze bus weer gaat rijden. Uiteraard was ik niet de enige met dit idee. De bus zat dus lekker vol. Later hoorde ik van andere backpackers dat zij twee dagen eerder in een bus zaten die helemaal was afgefikt. Met waarschijnlijk die gebeurtenis vers in het geheugen, waarbij er behoorlijk paniek is geweest (mensen hebben de ramen ingetikt en zijn van de bovenste verdieping (het was een dubbeldekker) naar buiten gesprongen), zal er nu waarschijnlijk vooral uit voorzorg zijn gehandeld. De buspech heeft er wel voor gezorgd dat ik een schitterende sterrenhemel heb gezien. Hoe vaak heb je de gelegenheid om in de middle of nowhere zonder enige (stads)verlichting naar een sterrenhemel te kijken? Helaas werd het wel erg laat om door te reizen naar Boquete, dus die nacht heb ik in David doorgebracht. De volgende ochtend heb ik mijn reis vervolgd naar Boquete.

In Boquete kan je erg veel verschillende hikes doen. Op de dag van aankomst besloot ik om s middags naar de natural hot springs te gaan. Na een korte hike van 3,5 km kwam ik bij die natural hot springs aan. Zo bijzonder! Het water was ongeveer 40 graden, heerlijk ;). Daarna lekker afkoelen in de rivier. In de rivier waren ook plekken (afgescheiden door keien) waar het water verschillende temperaturen had. Van achter de aanvoer van het warme water van de hotspring, van voren het koude water van de rivier. Een bijzondere gewaarwording.

De volgende dag heb ik de Quetzal trail gedaan. Een hike van ongeveer 15 km. Ook dit was weer een bijzondere hike! Een enorme diversiteit aan bomen, planten, mossen, noem maar op. Helaas geen Quetzal (of luiaard :p) gezien, maar wel een slang! Omdat ik helaas minder dan een week in Panama ben, was het de volgende dag weer tijd om richting Panama city te gaan. Van Boquete terug naar Panama City ben je namelijk wel bijna een volle dag kwijt aan reizen.

Op vrijdag ben ik met een catamaran naar het eiland Tobago gegaan. Heerlijk een aantal uurtjes op de catamaran vertoeven om daarna op het strand mooie schelpen te zoeken :) Na al die hikes moet je natuurlijk ook een beetje uitrusten ;)

Vandaag is mijn laatste dag in Panama. Ik ben vanmorgen naar het biodiversity museum geweest. Het museum gaat over de natuurlijke en culture geschiedenis van het land Panama. Hier las ik ook dat er in Panama maar liefst 2300 soorten bomen zijn! Nu begrijp je vast waarom mijn hikes hier zo enorm mooi waren! Vanavond ga ik een poging wagen om wat mee te krijgen van het carnaval. Nu vind ik het uiteraard erg jammer dat mijn vakantie (bijna) is afgelopen, maar veel tijd om te treuren heb ik niet. Morgen als ik land op Hato, zijn mijn vriendinnen al geland die de komende week bij mij zullen logeren. Een drukke maar gezellige boel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Eline

Actief sinds 26 Aug. 2019
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 7789

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2019 - 31 Mei 2020

Werkavontuur op Curaçao

Landen bezocht: