Het leed dat Corona heet - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Loef - WaarBenJij.nu Het leed dat Corona heet - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Loef - WaarBenJij.nu

Het leed dat Corona heet

Blijf op de hoogte en volg Eline

27 Maart 2020 | Curaçao, Willemstad

Corona. Waar eerst iedereen dacht aan een lekker ijskoud biertje op een zomerse dag, heeft het woord opeens een hele andere betekenis gekregen. Bij Corona denken we nu aan social distancing, lock down, ziek, onzekerheid, et cetera.

Ook in Curaçao is er Corona. Waar het eerst nog een ver van m'n bed show was, werd het opeens ook hier de werkelijkheid. Ik had al gehoord over de maatregelen in Nederland, maar zolang je er niet middenin zit, is het maar lastig voor te stellen. Tot precies 2 weken geleden, toen werd het eerste Coronageval op Curaçao vastgesteld. Er volgde meteen een lockdown. Er mochten geen vluchten meer uit Europa naar Curaçao komen. Een heftige maatregel die nodig was, maar uiteraard nooit een goed moment. Voor niemand, laat ik dat voorop stellen, maar maandag zou mijn zus 2 weken bij mij op bezoek komen om onze verjaardag te vieren. Dat was even een domper! Maar goed, naïef als wij waren dachten we dit nog wel te kunnen verplaatsen naar eind mei (little did we know…). Toen later hoorde ik dat mijn andere zus als verrassing mee zou komen! Man wat baalde ik toen! Maar ja, je doet er niks aan...

Dat weekend waren er verder nog geen maatregelen. Toen kwam een tweede en derde geval en per die maandag is de horeca gesloten (en de privé stranden). Alleen nog take-out. Je snapt dat dit voor Curaçao echt verschrikkelijk is. De hele toeristische sector en horeca plat. Hotels, restaurants, kroegen, autoverhuur, excursies, alles op dit eiland draait om toerisme. We kregen te maken met regels als 2 meter afstand houden, samenscholingsverbod enz. Vriendinnen van mij op dit eiland raakten hun baan kwijt. This is real...

Ook op werk werden maatregelen getroffen. Zittingen tot en met 31 maart zijn geschrapt (alleen de 'bloedspoed' zaken gaan door). Ik zou 31 maart en 1 april naar Sint Maarten gaan voor een zitting van de Raad van Beroep Ambtenarenzaken (en het weekend daarvoor zelf de toerist uithangen op Sint Maarten), maar dat is omgezet naar een zitting via videoconference. Helaas, ik kan dus niet meer spieken hoe het eiland Sint Maarten is. Gelukkig gaat ons werk gewoon door. Ook al zijn een aantal zittingen gecanceld, we kunnen gewoon nog uitspraken schrijven van de zittingen die geweest zijn en alvast zaken voorbereiden. (Trust me, werk zat!)

Een vijfde geval kwam. Tot nu kwamen de besmette mensen allemaal uit Nederland. Het leek dus onder controle. Wel werden de maatregelen weer verder aangescherpt. Je mag met maximaal 4 personen zijn, je mag niet meer met z'n tweeën de supermarkt in, de supermarkten mogen nog maar tot 20 uur open zijn, enzovoorts. Maar goed, naïef als wij zijn, zolang de besmettingen alleen zijn geconstateerd bij mensen die uit Nederland komen, dan is er misschien wel een kans dat na een paar weken isolatie de horeca weer voor de bewoners open gaat, dat de economische klap iets minder heftig wordt. Maar toen kwam gister het nieuws, een zesde en zevende geval en daartussen zat iemand die niet naar het buitenland is geweest. Oei...

In Aruba is er een avondklok. Geruchten gingen gisterochtend dat ook hier een avondklok zou worden ingesteld, omdat de politie toch nog te vaak moest optreden tegen groepen. Helaas is er nog veel discriminatie op het eiland en dat kwam in mijn ogen ook naar voren bij de persconferentie. Iemand uit de zaal zei dat het vooral Nederlanders waren, met name de stagiairs. Er zullen zeker stagairs en andere Nederlanders zijn die zich niet aan de regels houden. Maar dit is volgens mij niet gekoppeld aan ras. De politie heeft eergister 22 keer moeten optreden, voornamelijk bij de truki'pan en de snek, en of daar nu zoveel Nederlanders zitten? En wat dacht je van het nieuwsbericht dat de politie moest ingrijpen bij feveren om samenscholingsverbod, waarbij een foto staat waar geen Nederlandse stagiair op te zien is... Kortom, laten we niet naar elkaar wijzen. Overal zitten mensen die regels breken, dat is volgens mij niet gebonden aan huidskleur.

Tijdens de persconferentie van gister heeft Izzy gezegd, de epidemioloog: "we kunnen rustig aannemen dat er niet meer corona gevallen zijn dan nu. Als wij ze niet getest hebben, dan komen zieke mensen wel bij het ziekenhuis en die hebben 0 positieve gevallen getest. We hebben 7 gevallen op de 150.000."

Uiteraard kwam hier kritiek op. Gezegd is: dat weet u niet, want u heeft niet de hele bevolking getest.
Izzy: "Give me a break. Dat weten we wel."

Tja, ik heb daar toch een iets andere kijk op. Ik kijk toch een beetje met angst naar volgende week. Hoeveel gevallen zullen er dan zijn? De mensen die uit Nederland terugkomen naar Curaçao mogen vrijwillig in quarantaine. Mijns inziens moet je dit gewoon verplicht stellen! Kortom, ik denk dat het niet bij 7 personen blijft. Laten we hopen dat het inderdaad onder controle is zoals wordt gezegd, maar voor nu... Ik ben er nog niet zo zeker van.

Voorlopig heb ik in ieder geval de keuze gemaakt om mijn detachering op Curaçao af te maken. Ik denk dat ik tot nu toe beter hier zit dan in Nederland. Uiteraard blijf ik de ontwikkelingen op de voet volgen en wie weet moet ik andere keuzes gaan maken, maar voor nu kan ik nog met mijn voetjes in het zand genieten van een koud (Corona)biertje met de zon op mijn huid (met uiteraard 2 meter afstand tot anderen ;)).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Eline

Actief sinds 26 Aug. 2019
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 7678

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2019 - 31 Mei 2020

Werkavontuur op Curaçao

Landen bezocht: